مقالات جدید

چک لیست وسایل حفاظت فردی

Personal protective equipment checklist چک لیست وسایل حفاظت فردی

حفاظت فردی  و استفاده از محصولات حفاظت فردی ساده ترین راه برای جلوگیری از خطرات احتمالی در محیط کار میباشد ،‌ قبل از شروع به کار در هر محیطی ، بایدم خطرات احتمالی موجود در محیط به دقت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت کاهش خطرات تا حد امکان آن را کاهش داد. مشخصات وسایل حفاظت فردی باید به قرار زیر باشد .
1.مناسب با خطرات احتمال محیطی باشد.
2.به لحاظ شرایط ارگونومیکی ،سازگار با فاکتورهای انسانی باشد.
3.بطور تجربی در کاهش اثرات خطر مؤثر بوده و خود وسایل ایجاد خطرات جانبی دیگر را ننماید.
4.با فاکتورهای استاندارد خاصی تهیه شده باشد.
کلاه ایمنی :
کلاه ایمنی سر را در مقابل اجسام برنده و تیز محافظت می کند، جنس کلاه ایمنی باید از نوع پلی کربنات سنگین ABS باشد، و داخل کلاه نیز باید دارای بندهای محکم و مناسبی باشد که سر با پوسته کلاه در تماس نباشد، کلاه ایمنی حتما باید مجهز به چانه بند مناسب باشد ، کلاه ایمنی باید طبق دستورالعمل سازنده مورد آزمایش قرار گیرد ،‌ کلاه ایمنی پس از اینکه با جسم سنگینی برخورد کرد باید با کلاه سالم جایگزین شود زیرا احتمال دارد که ضربه سنگین مقاومت کلاه را کاهش داده باشد.کلاه باید سبک ، ضد آتش باشد ، و در مقابل مواد شیمیایی و نفتی مقاوم باشد .استفاده از کلاه آلومینیومی به دلیل ایجاد جرقه الکتریسیته ممنوع می باشد ‌، همچنین مقاومت کلاه آلومینیومی در مقابل ضربه کمتر از مقاومت کلاه پلاستیکی است.
 عینک ایمنی و پوشش صورت( شیلد صورت )
عواملی که باعث صدمه به چشم می شوند عبارتند از ، اجسام خارجی ،‌ برادة آهن ، ذرات در حال پرتاب ، مواد شیمیایی ،‌اشعة‌ مادون قرمز و ماوراء بنفش ، عینک ایمنی که بر طبق استاندارد ساخته شده باشد .چشم را از صدمات محافظت می کند ، عینک ایمنی با مشخصات مختلف جهت کارهای مختلف طراحی شده اند ( جوشکاری، محافظ اشعه ،‌محافظ گرد و غبار و محافظ مواد شیمیایی )
در مکان هائیکه با مواد شیمیایی سرو کار دارند استفاده از پوشش (شیلد صورت ) ، صورت الزامی است. اگر شخصی از عینک طبی استفاده می کند ،‌ باید برای او عینک طبی با فرم ایمنی تهیه شود و یا از روکش عینک استفاده شود.
وسیله حفاظت بدن:
لباس کار بدن کارکنان را از سرما، گرما ،‌ مواد نفتی و شیمیایی ، نور آفتاب ، برف و باران و طوفان و …  محافظت می کند ، همچنین رنگ لباس کار می تواند وسیلة دیدن افراد را در محیط های گرد و غبار دار و مه آلود و غیره مشخص تر نماید ، برخی از لباس کارهای یکسره جهت کار در محیط های آلوده ، بصورت یکبار مصرف مورد استفاده قرار می گیرند که دور ریز آنها نیز به لحاظ مسائل زیست محیطی باید مورد نظر قرار گیرد .جهت کار کردن در مناطق سرد سیر باید لباس زیر مناسبی تهیه شود که عضلات افراد را گرم نگه دارد ،‌زیرا اگر افراد در محیط کار احساس سرما کنند کارایی آنها پایین می آِید و بهلحاظ ایمنی کارشان فقط متمرکز مسئله سرما می شود و کارهای دستی را به راحتی نمی توانند انجام دهند .لباس کار یکسره باید اندازه افراد باشد و جنس آن از کتان سبک باشد و دارای خلل و فرج های مناسب جهت تبادل هوا باشد ، که ، که این مسئله عامل مناسبی برای بیرون رفتن حرارت زیادی بدن نیز می شود .
دستکش:
دستکش های بلند و کوتاه از وسایل حفاظت فردی هستند که دست را در مقابل وسایل برنده ،‌خراش دهنده ، سرما، گرما و مواد شیمیایی ،‌ جریان الکتریکی و… غیره حفاظت می کنند ، همچنین استفاده از دستکش برای گرفتن دستگیره های نردبان هنگام صعود الزامی است، دستکش های پلاستیکی با پوشش کتانی و یا بدون پوشش به همراه پودر مخصوص جهت جلوگیری از تورم و پینه استفاده می شود .

برای مشاهده و خرید انواع محصول حفاظت فردی کلیک نمایید

کفش ایمنی :
کفش ایمنی برای حفاظت از پا در مقابل اجسام تیز و برنده استفاده می شود و مقاوم در برابر مواد شیمیایی ،‌حرارت ،سرما ،لغزندگی و جریان الکتریکی  است، قسمت انگشتان کفش ایمنی باید دارای حفاظ فلزی باشد. در صورت پاره شدن قسمت چرمی و بیرون آمدن حفاظ فلزی کفش حتماً باید تعویض شود زیرا که احتمال ایجاد جرقه وجود دارد . قسمت فلزی کفش پا را از افتادن اجسام سنگین محافظت می کند ، قسمت عاج کفش باید بررسی شود تا‌ در صورت ساییدگی تعویض گردد ، جلوگیری از سوراخ شدن کفش توسط خرده آهن ، شیشه و یا میخ توسط کفش ایمنی ضروری است جهت این کار ،‌از لایه فلزی در کف کفش های ایمنی استفاده می شود . که باید توسط پلاستیک پوشیده شوند جهت این کار اخیراً از پلی اورتان سنگین PVC  استفاده می شود .
گوشی ایمنی :
حفاظت اعضاء‌ گوش در مقابل صداهای ناهنجار ضروری است ، جهت این کار از گوشی های پلاستیکی یکبار مصرف و یا از گوشی های بزرگ استفاده می شود .صدا عبارت است از فشار وارده بر هوا که توسط پردة‌ شنوایی درک می شود پرده شنوایی  دارای تعداد 24000 عدد سلول های موئی شکل می باشند. صداهای زیاد برخی از این سلول ها را از بین می برد و در دراز مدت حس شنوایی کاملاً از دست می رود . از دست رفتن شنوایی بسیار کند است ولی عوامل طبیعی دیگری می توانند آن را آن را تشدید نمایند. میزان صدا را دسی بل  db نمایش می دهند ، در جاهائیکه صدا بین 75 تا 85 دسی بل است استفاده از گوشی air plug ضروری است و در مکانهای بیش از 85 دسی بل استفاده از گوشی air muff توصیه می شود.استفاده از وسایل حفاظتی در مقابل صدا در بلند مدت توصیه نمی شود، بهترین اقدام جهت این امر کاهش صدای عوامل صدا ساز از منبع صداست ،‌جهت این امر از عایق کاریهای ویژه استفاده می شود .
وسیله محافظت از دستگاههای تنفسی :
وسایل که جهت محافظت از دستگاه تنفسی استفاده می شوند دو نوع می باشند ،‌
نوع اول: ماسک های تنفسی فیلتر دار هستند  که فیلتر آنها بسته به نوع موادی که جذب می کنند متغیرند، برخی از فیلترها از گازهای سمی H2S و CO جلوگیری می کنند و برخی از آنها گردو غبار و یا بخارات سمی مواد شیمیایی را جذب می کنند در مکانهاییکه کمبود اکسیژن وجود دارد . استفاده از این ماسک ها ممنوع است زمان استفاده از این ماسک محدود می باشد ، ماسک های ضد گاز سمی یکبار مصرف می باشند .( پس از باز کردن، فیلتر آن باید تعویض گردد ) .
نوع دوم: دستگاه تنفسی با استفاده کپسول هوای فشرده جهت تنفس کارکنان می باشد و در جاهاییکه اکسیژن کم است کاربرد دارد زمان استفاده از این دستگاهها محدود می باشد ،( 30 دقیقه ای یا 45 دقیقه ای ) برخی از این وسایل قابلیت اتصال به سیستم Cascade (‌آبشاری ) را دارند که مدت زمان بیشتر ی می توان از آنها استفاده نمود.
کلیه استفاده کنندگان باید نحوة بازرسی دستگاه تنفسی را قبل از استفاده و همچنین نحوة استفاده از این دستگاه را طی یک برنامه آموزشی تمرین نمایند ، و در هنگام بازرسی اگر نقصی در دستگاه تنفسی مشاهده گردید باید بلافاصله با  دستگاه سالم تعویض گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *