مقالات جدید

قسمت های مختلف گوشی پزشکی

Different parts of stethoscope قسمت های مختلف گوشی پزشکی

گوشی پزشکی (Stethoscope) یکی از متداول‌ترین تجهیزات پزشکی میباشد، اما لزوما شرایط خرید آن آسان نیست. در کنار صرف هزینه، این یک تصمیم بزرگ است که پیامدهای آن می‌تواند در حرفه شما اثر بگذارد و ماندگار باشد. این مطلب با هدف افزایش آگاهی شما، به ملاحظات و نکات لازم هنگام خرید گوشی پزشکی اشاره کرده است.

قسمت‌های مختلف گوشی پزشکی

قسمت‌های مهم یک گوشی پزشکی استاندارد شامل سَری گوشی (earpiece)، لوله (تیوب) و طول آن، قطعه سینه‌ای (chest-piece) و شکل آن است. امروزه گوشی‌های پزشکی به صورت استاندارد و یا الکترونیکی ساخته می‌شوند. اگرچه انواع الکترونیکی آن مطابق با آخرین پیشرفت‌های علمی و فناوری هستند، اما استفاده از آنها برای همه ضرورت ندارد. 
سَری گوشی
به طور معمول، یک گوشی پزشکی استاندارد دارای دو سَری گوشی ساخته شده از سیلیکون یا لاستیک برای مسدود کردن صداهای خارجی است. میزان تناسب آنها با گوش، کیفیت صدای شنیده شده توسط شنونده را مشخص خواهد کرد. بسته به نوع برند ان ، این دستگاه ممکن است دارای چندین سَری گوشی اضافی با اندازه‌های مختلف باشد تا از صحت کیفیت شنوایی آن اطمینان حاصل کند.
لوله و طول آن
گوشی‌های پزشکی در اندازه‌های مختلفی وجود دارند و معمولاً بین 80-55 سانتی‌متر هستند (طول معمول آن 70 سانتی‌متر است). از نظر بعضی از پزشکان طول اهمیتی ندارد، اما بخاطر داشته باشید که هرچه طول ان کوتاه‌تر باشد، حفظ فاصله شخصی شما با بیمار سخت‌تر خواهد بود. عامل دیگری که باید در نظر بگیرید، سلامت کمر شما است (به ویژه برای پرستاران)؛ با طول بیشتر شما نیاز نیست خم شوید. از طرفی تحقیقات مؤسسات ملی بهداشت نشان داده است که طول بیشتر باعث بدتر شدن کیفیت صدای گوشی در طی زمان نمی‌شود. کیفیت و ضخامت لوله از دیگر موارد مورد توجه است. لوله‌ گوشی‌های پزشکی با قیمت متوسط نسبت به موارد ارزان‌تر؛ ضخیم‌تر بوده، دوام بیشتری دارند و دیرتر دچار ترک‌خوردگی می‌شوند.

بیشتر بخوانید : گوشی پزشکی از کاربرد تا نحوه استفاده

قطعه سینه‌ای
قطعه سینه‌ای گوشی پزشکی معمولا دارای دو قسمت مهم دیافراگم و بِل (bell) است. دیافراگم سطح صافی دارد و صداهای با فرکانس بالا مانند صدای قلب، ریه‌ها یا روده‌ها را گردآوری می‌کند. بعضی از گوشی‌های پزشکی ساده فقط دارای یک قطعه سینه‌ای یک طرفه با یک دیافراگم هستند. در مدل‌‎های پیشرفته‌تر، قطعه سینه‌ای دو طرفه دارای یک طرف دیافراگم مسطح و یک طرف بِل منحنی شکل و کوچک‌تر است. بِل صداهای با فرکانس پایین مانند سوفل قلب یا بروئی را علاوه بر صداهای با فرکانس بالا در کودکان، گردآوری می‌کند. در حال حاضر در بعضی مدل‌ها از مواد هایپوآلرژنیک و حلقه عدم سردی در قطعه سینه‌ای گوشی برای راحتی بیمار استفاده می‌شود.

شکل گوشی پزشکی

بیشتر گوشی‌های پزشکی از دو گوشی، یک لوله واحد با قطعه سینه‌ای گرد تشکیل شده‌اند. اما به منظور انتخاب، اشکال دیگری نیز از آنها وجود دارد. به عنوان مثال، اگر مدام با اندازه‌گیری فشار خون بیمار سروکار دارید، یک گوشی پزشکی با قطعه سینه‌ای مسطح‌تر و بیضی شکل برای شما کارایی بیشتری دارد.
در انتها
– بودجه شما به عنوان مهم‌ترین بخش در انتخاب و خرید یک گوشی پزشکی، می‌تواند به دلیل اندک بودن، باعث تغییر نوع مدل مورد نیاز شما شود. چرا که در حال حاضر قیمت نوع الکترونیکی ده برابر نوع استاندارد است. البته گران بودن لزوماً به معنای کیفیت عالی دستگاه نیست. زیرا اصولا قیمت یک گوشی پزشکی با توجه به وزن، اجزای صوتی و برند آن تعیین می‌شود. به عنوان مثال، انواع سبک‌تر که لوله‌های ضخیمی دارند؛ گران‌تر از موارد سنگین‌تر هستند. شاید به این دلیل که از فلزات سبک‌تری ساخته شده‌اند.
– اگر دانشجو پزشکی و یا پیراپزشکی هستید، از اساتید خود پیش از خرید راهنمایی بگیرید. حتی می‌توانید به جای خرید، یک گوشی پزشکی مناسب قرض بگیرید. اما اگر مشغول به کار هستید، در مورد نوع وسیله مورد نیاز خود تحقیق کنید و یکی از آنها که مناسب و ماندگارتر است را خریداری کنید. اما این بدان معنا نیست که حتما گرانقیمت‌ترین مدل را خریداری کنید! با توجه به اینکه سرقت انواع گوشی پزشکی متداول است.
– خرید یک کیف محافظ مخصوص امری ضروری است. چرا که نگهداری ان در کیف معمولی و جیب لباس، می‌تواند باعث وارد شدن آسیب جدی به قطعات آن در اثر ضربه یا افتادن بر روی زمین شود.
– از مراکز و فروشگاه‌های تجاری (آنلاین و یا حضوری) مطمئن خرید خود را انجام دهید . در حال حاضر موارد تقلبی بسیاری از برترین برندها از جمله لیتمن (Littmann) در بازار وجود دارد.

برای مشاهده و خرید انواع گوشی پزشکی لیتمن کلیک نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *