مقالات جدید

معرفی دستگاه رتینوسکوپ

معرفی دستگاه رتینوسکوپ

دستگاه رتینوسکوپ ، دستگاهی است که با استفاده از آن می توان به راحتی، تشخیص داد که چشم در وضعیت دوربین ،  نزدیک بین و یا آستیگمات است. این محصول زیرمجموعه ای از تجهیزات پزشکی است که امروزه، در رشته چشم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله پزشکی، می تواند به میزان قابل توجهی به چشم پزشکان کمک کند. چرا که از این دستگاه در زمینه تشخیص وضعیت چشم استفاده کرد.با ما همراه باشید تا درباره آن بیشتر بدانیم.

 همانطور که می دانید، امروزه لوازم و تجهیزات پزشکی مختلفی در دنیا وجود دارد که هر کدام به تنهایی، می توانند تاثیرات قابل توجهی را در زمینه درمان و یا تشخیص بیماری ها داشته باشند. دستگاه رتینوسکوپ نیز از این دسته از لوازم و تجهیزات است که درست پس از ساخته شدن آن، تغییرات قابل توجهی در زمینه چشم پزشکی به وجود امد.

امروزه بدون وجود این دستگاه، کار چشم پزشکان بسیار سخت شده و در نهایت، نمی توان به راحتی تشخیص وضعیت چشم را انجام داد. این مساله نشان می دهد که امروزه دستگاه رتینوسکوپ ، در جایگاه بسیار مهمی در صنعت قرار داشته و به همین علت، آگاهی از این دستگاه و نحوه عملکرد آن بر هر فردی واجب است. ار شناخت کافی از دستگاه رتینوسکو ندارید و یا نمی دانید این این دستگاه پزشکی چه کار هایی را انجام می دهد، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چشم پزشکان امروزه، پس از مراجعه بیمار، اولین اقدامی که انجام می دهند، چشم بیمار را با استفاده از این دستگاه مورد بررسی قرار می دهند. تا در نهایت بتوانند تشخیص دهند که وضعیت چشم بیمار در چه حالی است. سپس، اقدام به ارائه راه های درمانی مناسب و ایده آل بپردازد. پس باید اشاره کنیم که اولین قدم برای درمان بیماران، تشخیص وضعیت بینایی آن ها است که با استفاده از دستگاه رتینوسکوپ، به ارمغان می آید.

نحوه عملکرد رتینوسکوپ

دستگاه رتینوسکوپ ، دارای عملکرد بسیار جالبی دارد. این دستگاه درست مطابق با عکس العمل چشم، می تواند به تشخیض وضعیت بینایی بپردازد. همانطور که می دانید، درست پس از برخورد نور به اشیاء و ساتع شدن آن به چشم ما، عمل بینایی امکان پذیر شده و ما می توانیم به راحتی اجسام را ببینیم. عملکرد دستگاه رتینوسکوپ نیز دقیقا به همین شکل است.

به بیان بهتر، در این دستگاه، نور ساتع می شود. این نور، پس از وارد شدن به چشم ما، توسط قرنیه و به ویژه عدسی شکته می شود. این نور شکسته شده، در نهایت، با بازتاب شدن بر روی شبکیه چشم ، روی عصب بینایی چشم قرار می گیرد و در پی آن، تصویر آن مشاهده می شود. عصب های بینایی پس از انتقال پیام به سمت مغز، تصویر را ایجاد کرده و بینایی ما صورت می گیرد.

دستگاه رتینوسکوپ، دقیقا با انجام این اعمال، نوری را به سمت چشم بازتاب می کند. به این صورت که پس از ساتع کردن نور به داخل چشم، می تواند میزان دقیق شکسته شدن نور در قرنیه چشم را اندازه گیری کند. با توجه به ناقص بودن شکسته شدن نور ها، و همچنین اندازه نا مناسب آن ها، تشخیص می دهد که چشم دوربین، نزدیک بین و یا آستیگمات است. به طور کلی، دستگاه رتینوسکوپ، می تواند آزمایش هایی را در راستای شکست عینی نور انجام دهد.

مشخصات رتینوسکوپ

رتینوسکوپ ، عالی ترین و دقیق ترین دستگاه ساخته شده است که توانسته تحولات عظیمی را در علم چشم پزشکی ایجاد نماید. دستگاه رتینوسکوپ، دستگاهی است که در ابعاد نسبتا کوچکی ساخته می شود. دستگاه رتینوسکوپ، نور را از چند زاویه مختلف وارد چشم کرده تا در نهایت، به طور دقیق، اجزاء داخلی و عملکرد قرنیه را مورد بررسی قرار دهد. وجود زاویه های مختلف نور درون چشم، می تواند کمک های بسیار زیادی را به پزشک معالج کند.

در پایان: 
درست از زمانی که از دستگاه رتینوسوپ اختراع شد، چشم پزشکان، توانستند مزایای بسیار زیادی را از آن دریافت کنند. باید اشاره کنیم که تا قبل از ساخته شدن دستگاه رتینوسکوپ، چشم پزشکان، به سختی می توانستند اقدام به معاینه بیمار کنند. چرا که همکاری بیمار در این زمینه بسیارلازم و ضروری بود.

اما درست پس از ساخته شدن این دستگاه، کار پزشکان بسیار راحت تر شد و در نهایت، دیگر توانستند بدون دریافت همکاری آن چنانی از بیماران، به راحتی آن ها را معاینه کنند. یکی از مهم ترین مزایای دستگاه رتینوسکوپ ، درمان و معاینه کودکان بود. که امروزه این عمل به راحتی و آسانی صورت می گیرد. 


رتینوسکوپ

قیمت رتینوسکوپ

نحوه کار رتینوسکوپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *