مقالات جدید

معرفی دستگاه سی پپ و بای پپ

معرفی دستگاه سی پپ و بای پپ

دستگاه سی پپ چیست؟

متاسفانه باید بدانید که امروزه، افراد بسیار زیادی بر اساس وجود مشکلات تنفسی جان خود را از دست می دهند. دستگاه سی پپ یا cpap، نمونه ای از تجهزات پزشکی است که از ان، به منظور کمک به تنفس بیمار استفاده می شود. در واقع باید اشاره کنیم که امروزه، افراد بسیار زیادی از لحاظ تنفسی دچار مشکل می شوند و به همین منظور، برای کمک به این افراد، از تجهیزات پزشکی ای به نام سی پپ استفاده می شود.

البته باید اشاره کنیم که این دستگاه ها، دارای ویژگی ها و خصوصیات مختلفی می باشد و همچنین از آن برای بیماران مختلفی استفاده می شود.  وجود دستگاه، ابزار و همچنین روش هایی که با بهره مندی از آن ها می توان به رفع این مشکلات تنفسی کمک نمود، بسیار کاربردی و با ارزش است. دستگاه سی پپ از آن دسته از لوازم و تجهیزات پزشکی است که به طور روزانه، به میزان قابل توجهی مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی دستگاه سی پپ

دستگاه سی پپ ، به نوعی وسیله پزشکی گفته می شود که وظیفه اصلی آن، باز کردن راه تنفسی و کمک به گرفتگی تنفسی است. در واقع باید اشاره کنیم که دستگاه سی پپ، به گونه ای ساخته شده است که بتواند هوا را با فشار بسیار کم و خفیفی وارد گلوی انسان کرده و در نهایت، می تواند به خوبی، مسیر تنفسی او را باز کند. در واقع باید اشاره کنیم که دستگاه سی پپ، می تواند به خوبی و به آسانی، اقدام به رفع مشکلات ریوی کرده و در نهایت، تنفس را برای بیمار آسان کند.

از دستگاه سی پپ برای چه افرادی استفاده می شود؟

سی پپ دستگاهی است که عموما، برای افرادی که در هنگام خواب خر و پف می کنند، گزینه بسیار مناسب و خوبی است. از دیگر بیماری هایی که با کمک دستگاه سی پپ درمان می شوند می توان به مواردی همچون آپنه انسدادی خواب، مشکلات ریوی که بر اساس نا رسایی قلبی ایجاد شده است، و همچنین نارسایی هیپوکسمیک تنفس اشاره کرد.

انواع دستگاه سی پپ

دستگاه سی پپ در طول زمان، تحولات متعددی را به خود دیده است. امروزه این دستگاه، در دو نوع ساخته می شود که برای موارد متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله انواع دستگاه سی پپ می توان به مواردی همچون دستگاه سی پپ با فشار ثابت و همچنین دستگاه سی پپ با فشار خودکار اشاره کرد.

* فشار ثابت: این نوع از دستگاه های سی پپ، به این گونه کار می کنند که قبل از شروع درمان، پزشک باید آزمایشات متعددی را بر روی فرد انجام دهد تا بتواند در نهایت، فشار مناسب برای درمان بیمار را در یابد و دستگاه را بر روی این فشار تنظیم نماید.

*فشار خودکار: دستگاه سی پپ فشار خودکار، دستگاهی است که خود به تنهایی می تواند به راحتی، فشار مورد نظر برای وارد کردن به ریه تنظیم کند. در واقع باید اشاره کنیم که تنظیم فشار این نوع دستگاه ها به صورت خودکار انجام می شود

استفاده از دستگاه سی پپ چه عوارض جانبی دارد؟

دستگاه سی پپ، دستگاهی است که به طور کلی، به منظور تنفس راحت تر برای بیمار مورد استفاده می شود. اما این دستگاه در حین انجام وظایف خود، گاهی اوقات مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند. به طور کلی، این دستگاه، با توجه به اینکه هوا را وارد ریه فرد می کند، کمی باعث خشکی گلوی بیمار می شود. البته نا گفته نماند که علاوه بر خشکی گلو، عوارض دیگری را نیز برای فرد به همراه دارد. از جمله این عوارض می توان به مواردی همچون آبریزش بینی و همچنین عطسه اشاره کرد.

در واقع به طور کلی باید اشاره کنیم که استفاده از دستگاه سی پپ، عوارض آن چنانی برای فرد ندارد و هیچ نیازی برای نگرانی فرد نیست و انجام این آزمایش نیز برای افراد بسیار راحت است.

قیمت دستگاه سی پپ

دستگاه های سی پپ، دستگاه هایی هستند که امروزه به میزان قابل توجهی مورد استفاده برای درمان بیماری ها قرار می گیرد. اما همانطور که در موارد بالا اشاره کردیم، دستگاه سی پپ دارای انواع مختلفی است. یکی از موارد بسیار مهمی که قبل از خرید دستگاه سی پپ باید به آن توجه کنید که مربوط به قیمت سی پپ نیز می باشد، این است که باید آن را از معتبر ترین مراجع خریداری نمایید. چرا که در این صورت می توانید خریدی به صرفه و بسیار عالی را تجربه کنید.

در ادامه به معرفی دستگاه بای پپ میپردازیم .

دستگاه بای پپ چیست؟

بای پپ یا bipap یکی از تجهیزات پزشکی است که امروزه، برای درمان بسیاری از بیماری های تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. باید اشاره کنیم که دستگاه بای پپ دستگاهی است که به منظور، کمک به تنفس بیمار استفاده می شود. گاهی اوقات، برخی از انسان ها، با توجه به مشکلات مختلفی که برایشان به وجود می آید، در ناحیه دستگاه تنفسی خود دچار مشکل شده و در نهایت، نیاز به یک دستگاه کمک تنفسی داشته تا بتوانند درد و ناراحتی های کمتری را تجربه کنند. به بیان بهتر، باید اشاره کنیم که دستگاه بای پپ به عنوان وسیله ای شناخته می شود که می تواند به راحتی، اقدام به تنظیم فشار تنفسی بیمار کند.

البته نا گفته نماند که تنظیم فشار وارده از طریق دستگاه، نیاز به دانش کافی داشته و در این رابطه، مود های مختلفی در دستگاه بای پپ تعبیه شده است. مود هایی که تمامی دستگاه های بای پپ آن ها را دارا نبوده و به همین سبب، باید شناخت خوبی بر روی این دستگاه ها و مود هایش داشته باشید. اگر شناخت کافی بر روی دستگاه دستگاه بای پپ نداشته و یا با مود های این دستگاه آشنایی ندارید، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید. چرا که در ادامه، تمامی مود های دستگاه بای پپ را معرفی کرده و خصوصیات آن ها را بیان کرده ایم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

از بای پپ در کجا استفاده می شود؟

دستگاه بای پپ برای چیست؟ این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که از دستگاه بای پپ در چه جاهایی و برای چه افرادی استفاده می شود؟ باید اشاره کنیم که دستگاه تنفسی بای پپ، دستگاهی است که از آن در محیط های بیمارستان ها برای بیمارانی که دوست ندارند از دستگاه های کمک تنفسی استفاده کنند مورد استفاده قرار می گیرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که دستگاه بای پپ دستگاهی است که با استفاده از آن می توان بسیاری در مشکلات را حل کرده و در نهایت، به شکل یک دارو برای درمان بیماری های تنفسی عمل نماید.

مود های دستگاه بای پپ bipap

به طور کلی، دستگاه بای پپ دارای 6 مود می باشد که پزشک معالج، باید اقدام به تنظیم نمودن آن ها کند. در لیست زیر، می توانید انواع  دستگاه بای پپ را مشاهده کنید.

      مود خودکار یا auto bipap : مود تنظیم خودکار بای پپ، به این گونه عمل می کند که می تواند به صورت خودکار، اقدام به بررسی وضعیت بیمار کرده و در نهایت، به صورت اتوماتیک تنظیم شود. جالب است بدانید که به طور کلی، مود اتوماتیک، می تواند به صورت دقیقه به دقیقه، با توجه به تغییر در وضعیت بیمار، تنظیمات خود را تغییر دهد و متناسب با نیاز بیمار، عملکرد داشته باشد.

      مود S : مود S که به نام spontaneous مشهور است، مودی است که بیمار می تواند خودش تنفس را کنترل کند. در واقع باید اشاره کنیم که این فشار می تواند توسط اپراتور تنظیم شده و در نهایت، خود بیمار دم و بازدم را کنترل نماید.

      مود t: مود t که به طور اختصار کلمه time را نشان می دهد، مودی است که که بر اساس آن اگر بیمار توانایی کنترل تعداد تنفس هایی که باید در یک دقیقه صورت بگیرد را نداشته باشد، این دستگاه به راحتی و آسانی، می تواند تعداد تنفس های تنظیم شده را برای بیمار به همراه داشته باشد. در واقع در صورتی که بیمار تعداد دم و بازدم های تنظیم شده را نداشته باشد، این دستگاه می تواند این تعداد را کنترل نماید.

      مود ST: مود بعدی، که به اختصار ST نام دارد که اختصار کلمه ی Sponyaneous / time است. این مود به این گونه عمل می کند که ابتدا، بیمار تنفس را شروع می کند و در نهایت، در صورتی که تنفس های او طبق تنفس های تنظیم شده نباشد، دستگاه به طور خودکار، عملیات کنترل را شروع کرده و تنفس او  را تنظیم کند.

      مود hybrid bipap: این مود از دستگاه بای پپ دارای عملکرد بسیار جالبی است و به این صورت عمل می کند که ابتدا، تنظیمات به دستگاه داده می شود و پس از آن، دستگاه، با سنجش شرایط بیمار، می تواند در صورت کاهش قدرت عضلات بیمار و شدت تنفس او، اقدام به کنترل تنفس او کرده و در نهایت، حجم جاری تنفسی او را به میزان تنظیم شده برساند.

      ASV: Adaptive servovwntilation مودی است که از آن برای تنفس های شین استوک استفاده می شود. در واقع باید اشاره کنیم که این گونه از دستگاه ها پس از افت یا کاهش فلو، عملکرد خود را آغاز کرده و در نهایت، فشار های وارده از طریق دستگاه را کنترل می کند.


دستگاه تنفسی

دستگاه سی پپ

دستگاه بای پپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *