مقالات جدید

روش های جدید اندازه گیری قند خون

روش های جدید اندازه گیری قند خون

نظارت بر قند خون از سنین جوانی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به دیابت موثر باشد. اما در افراد مبتلا به این بیماری مزمن، نظارت بر قند خون امری حیاتی است. از این جهت آسان بودن و قابل دسترس بودن وسایل نظارتی می‌تواند در استفاده بهتر و مکرر آن نقش اساسی داشته باشد.

 دستگاه قند خون که در حال حاضر به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، با گرفتن خون با سوزن از نوک انگشت و سپس قرار دادن نواری که قطره خون روی آن ریخته شده در دستگاهی که مانیتوری برای نمایش عدد قند خون دارد، کار می‌کند. اما وجود یک مانیتور دیابت که با تجزیه و تحلیل بازدم فرد، میزان قند خون را نمایش می‌دهد، ممکن است استفاده از سوزن را برای همیشه به فراموشی بسپارد.

ناتالی ناسیمنتو، محقق فوق دکتری در دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه واترلو و تیمی از محققان در حال توسعه این فناوری جدید هستند. این دستگاه با استفاده از حسگرهای گاز، خیلی سریع نفس را اندازه گیری می‌کند و سپس آن را به برنامه‌ای که روی گوشی هوشمند فرد نصب شده است ارسال می‌کند. ناسیمنتو در این باره گفت: این دستگاه تقریباً به اندازه یک تلفن همراه است و یک دهانه جداشدنی دارد. ما آن را از طریق یک سری نمونه های اولیه توسعه داده‌ایم و در حال آماده شدن برای آزمایش‌ها بالینی هستیم.

محققان پیش از این برای شناسایی بیماری‌های دیگری از حسگرهای گاز استفاده می‌کردند اما این بار با تمرکز بر دیابت آن را مورد استفاده قرار دادند. ناسیمنتو توضیح داد: «کاربردهای احتمالی زیادی برای این فناوری وجود دارد. بسیاری از مردم با دیابت زندگی می کنند برای نظارت مدام بر قند خون خود مجبور هستند یک روال روزانه و آزاردهنده را پشت سر بگذارند.

امیدواریم محصول ما کمی کارها را آسان‌‌تر کند.» ناسیمنتو درباره زمان عرضه این محصول گفت: «انجام آزمایش‌ها حدود شش ماه طول می‌کشد، سپس شش ماه دیگر طول می‌کشد تا روند بررسی نظارتی طی شود. ما با واقع بینی امیدواریم که بتوانیم این دستگاه را تولید کرده و سال آینده شروع به عرضه آن در تمام نقاط جهان کنیم.

بیشتر بخوانید : نحوه کار و استفاده از دستگاه قند خون

ساعت هوشمند نمی تواند قند خون را اندازه گیری کند

ساعت های هوشمند ویژگی‌‌های زیادی برای سنجش سلامتی ارائه می‌کنند تا به کمک آن افراد از سلامت خود با خبر شوند. از جمله آنها می‌توان به ویژگی‌های استاندارد مانند نظارت مداوم ضربان قلب و ردیابی خواب و همچنین ویژگی‌های پیشرفته‌تر مانند نظارت بر دمای بدن اشاره کرد. اما در حوزه اندازه‌گیری سطح قند خون هم می‌توان روی کمک این ساعت‌ها حساب کرد؟

پاسخ خیر است. به عنوان مثال ساعت هوشمند گوگل موسوم به Google Pixel Watch نمی‌تواند قند خون را اندازه‌گیری کند. عجیب هم نیست چرا که هیچ ساعت هوشمندی از جمله اپل واچ و گلکسی واچ 5، در حال حاضر قابلیت نظارت بر قند خون را ندارد. در حالی که گفته می شود سامسونگ و اپل در حال کار بر روی یکپارچه سازی نظارت بر قند خون غیر تهاجمی در ساعت های هوشمند خود هستند، بعید است که این ویژگی به این زودی‌ها به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد.

اما هیچ ساعت هوشمند موجود در بازار قابلیت نظارت بر قند خون ندارد. اول، نظارت بر قند خون شما نیاز به یک انگشت دارد، کاری که نمی توان با ساعت هوشمند انجام داد. دوم، این فناوری هنوز به اندازه کافی پیشرفت نکرده است که حسگرها و اجزای لازم را برای یک ساعت هوشمند کوچکتر کند. در نهایت، پوست روی مچ دست مکانی ایده‌آل برای نظارت بر سطح قند خون نیست، زیرا خوانش‌ها می‌توانند تحت تأثیر عواملی مانند عرق و درجه حرارت قرار بگیرند.

با این حال احتمال اینکه ساعت‌های هوشمند روزی نظارت بر قند خون را انجام دهند، وجود دارد. این یک ویژگی ارزشمند برای افراد مبتلا به دیابت خواهد بود و به آنها امکان می دهد سطح قند خون خود را راحت‌تر کنترل کنند. همچنین برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند مفید خواهد بود، زیرا به آنها کمک می‌کند تا درک کنند که رژیم غذایی آنها چگونه بر سطح قند خون آنها تأثیر می‌گذارد. 

در پایان :

 بیماری دیابت با دو نوع یک و دو یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در دنیاست. بیماری کلیه دیابتی (DKD)، شایع‌ترین علت نارسایی کلیه و مرحله نهایی بیماری کلیه در سراسر جهان است که تقریبا در نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ایجاد می‌شود. با ادامه افزایش بروز دیابت نوع 2، تشخیص زودهنگام و مدیریت DKD از اهمیت بالینی بالایی برخوردار است. 


دستگاه قند خون

ااندازه گیری قند خون

قند خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *