مقالات جدید

آشنایی با فشار خون بالا

Familiarity with high blood pressure آشنایی با فشار خون بالا

پیامد های فشار خون بالا انقدر خطر افرین است که معروف به قاتل خاموش می‌باشد. این بیماری سالانه تعداد زیادی از مردم را به کام مرگ می‌کشاند. عده‌ی زیادی از مردم بدون آنکه از بیماری خود آگاه باشند، به این بیماری مبتلا می‌باشند.تشخیص فشارخون بالا بسیار ساده، ارزان و حتی در خانه امکان پذیر است. یکی ار این راه‌ها خرید دستگاه فشارسنج خانگی است. بهتر است این دستگاه فشارسنج دیجیتالی باشد زیرا مخصوص کاربری خانگی است.

فشار خون

زمانی که عضله قلب منقبض می‌شود، خون با فشار به دیواره رگ برخورد می‌کند. به نیرویی که در اثر برخورد خون با دیواره رگ به وجود می‌آید فشار خون می‌گویند.مقدار فشارخون به دو مقدار فشار سیستولی یا فشارخون ماکسیموم و فشار دیاستولی یا فشارخون مینیموم برای اندازه گیری تقسیم می‌شود.فشار سیستولی که اولین عدد است مقدار فشار خون در هنگام انقباض قلب بر دیواره عروق را نشان می‌دهد.دومین عدد فشار دیاستولی است که فشار وارده به دیواره شریان ها در زمان استراحت قلب را نشان می‌دهد.

فشار خون بالا

فشارخون طبیعی به طور معمول 80/120 است، این مقدار برای شرایط مختلف مثل سن، زمان ورزش، هيجان و استراحت تغییر می‌کند.

  • فشار خون افزایش یافته: فشارسیستولیک اندازه گیری شده به صورت مداوم حدود ۱۲۹-۱۲۰ باشد و فشار دیاستولیک از ۸۰ میلی متر جیوه کمتر باشد ریسک مبتلا شدن این افراد در اینده به فشار خون را مشخص می‌کند.
  • فشار خون بالا مرحله اول : فشار سیستولیک مكررا ۱۳۹-۱۳۰ و فشار دیاستولیک ۸۹-۸۰میلی متر جیوه باشد.
  • مرحله دوم فشار خون بالا : فشار سیستولیک مکررا ۱۴۰ و فشار دیاستولیک۹۰ میلی متر جیوه باشد.

با توجه به اندازه گیری پی در پی فشار خون بهترین دستگاه، دستگاهی است که دقت اندازه‌گیری آن بالا است و کاربری آسان و خانگی داشته باشد.

با مثالی این قضيه را توضیح می‌دهیم:

اگر دستگاهی فاقد سوخت رسانی خوب باشد، برای رساندن سوخت کافی، به اجزای خود فشار بیشتری وارد می‌کند.وظیفه خون رسانی در بدن ما بر عهده‌ی ماهیچه ی قلب است وقتی خون رسانی درست انجام نشود قلب برای تامین خون اندام ها، مجبور است با فشار بیشتری کار کند.

وقتی فشار زیاد به رگ ها و عروق وارد شود باعث ضعیف شدن آن ها می‌شود و قلب چون ساختار ماهیچه ای دارد این پمپاژ کردن اضافی خون باعث ضخیم شدن بافت ماهیچه ای آن می‌شود و ممكن است باعث سکته قلبي، نارسایی مغزى و سکته مغزى شود.

عواملی که باعث به وجود آمدن فشار خو ن بالا می‌شوند؟

عوامل زیادی برای اینکه فرد فشار خون بالایی داشته باشد وجود دارد، عواملی که بعضی از آن ها به سبک زندگی فرد و بعضی از آن ها به ژن و نژاد بستگی دارد.

برای کنترل کردن فشار خون بالا چه باید کرد؟

در ابتدا باید با پزشک مشورت کرد و تحت نظر متخصص بود. بعد از آن با رژیم غذایی مناسب که مصرف نمک متناسب با وضعیت فرد است. می‌توان فشار خون بالا را تا حد زیادی کنترل کرد.یکی از عواملی که کمک بسیاری می‌کند ورزش است، زیرا عدم تحرك و کم تحرکی یکی از عوامل به وجود آمدن فشار خون بالا می‌باشد.از عوامل موثر دیگر در افزایش فشارخون، استرس و اضطراب است. کنترل این امر واجب است.

آیا فقط افرادی که فشارخون بالا یا فشارخون پایین دارند به دستگاه فشار خون نیاز دارند؟

دستگاه فشار خون یکی از پر مصرف ترين و ضروري ترين دستگاه‌هایی می‌باشد که در هر خانه ای وجود آن الزامی است، حتی افرادی که مبتلا به فشار خون بالا نیستند نیاز به اندازه گیری فشار خون خود دارند.اندازه گیری فشار خون در افراد میان سال و افرادی که سابقه خانوادگی دارند بسیار حائز اهمیت است، اما در مراحل اولیه با آگاهی از تغییرات فشار خون این زنگ خطر برای بدتر شدن این بیماری در آینده به صدا در می‌آید، که بهتر است در همان مراحل اولیه کنترل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *